Jangan ‘Over’! Bah4ya Cuci Barang Dapur Guna Sabun

Penu1aran wab4k Covid-19 yang belum menampakkan tanda ia berakhir membuatkan ramai berasa fob1a terutamanya apabila membeli barang dapur di pasar.

Bimbang v1rus itu melekat pada buah-buahan, sayur-sayuran, ada yang merendamnya dalam air sabun bagi membvnuh v1rus tersebut.

Tapi tak semua benda boleh dicuci dengan air sabun terutamanya makanan kerana ia mengandungi bahan yang bersifat racvn dan boleh menyebabkan masalah lain.

Menurut pakar pemakanan dari Universiti North Carolina State, Benjamin Chapman, minum atau makan sabun akan menyebabkan seseorang berasa mual serta sak1t perut.

Ini termasuklah membasuh buah-buahan, sayuran serta ikan dengan sabun. Bahan kimia yang terdapat pada sabun akan menyerap ke dalam bahan-bahan itu meskipun sudah dibilas dengan air sehingga bersih.

Bukan sahaja sak1t perut dan mua1, sabun dapat merosakkan saluran pencernaan menerusi gejala seperti mvntah, cir1t b1rit dan sak1t perut.

Selain sabun, mencui buah dan sayuran menggunakan jus lemon atau cuka juga tidak disarankan kerana tiada bukti sahih mengatakan ia mampu membvnuh v1rus.

Sebaik-baiknya, cuci makanan anda menggunakan air sejuk yang mengalir ini kerana ia mampu menghilangkan kotoran sehingga 99 peratus.

Membasuh makanan anda bukan satu-satunya cara mengelak bakteria serta v1rus, anda juga perlu mengambil kira tempat dan cara menyimpan bahan tersebut.

“Simpan buah dan sayuran mengikut kategori selain mencucinya sebelum digunakan,” kata Benjamin.

 

 

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*